Krajowa Rada Spółdzielcza zaprasza na szkolenie:

Krajowy System e-faktur (KSEF) – informacje praktyczne związane z wdrożeniem systemu. Obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych i system KSeF

Termin: 02.10.2025 r., godz. 09:00-13:00

Typ szkolenia: on-line na platformie szkoleniowej ClickMeeting

CENY:

- 615,00 zł brutto/os. (500 zł netto + VAT) dla organizacji spółdzielczych, które uiściły składki na rzecz KRS za lata 2023-2025

- 799,50 zł brutto/os. (650 zł netto + VAT) dla lustratorów, podmiotów niebędących organizacjami spółdzielczymi oraz dla organizacji spółdzielczych, które nie uiściły składki bądź składek na rzecz KRS za lata 2023-2025

 

W cenie 5 godzin dydaktycznych (45-min.). Wszyscy uczestnicy otrzymają materiały dydaktyczne oraz zaświadczenia potwierdzające uczestnictwo w szkoleniu.

 

Szkolenie może być traktowane jako szkolenie uzupełniające dla lustratorów w trybie Uchwały Nr 12/2025 Zgromadzenia Ogólnego Krajowej Rady Spółdzielczej z dnia 27 marca 2025 r. w sprawie kryteriów kwalifikacyjnych lustratorów, szkolenia lustratorów oraz nadawania i pozbawiania uprawnień lustratora. 

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to innowacyjne rozwiązanie, które wkrótce stanie się obligatoryjne dla wszystkich podatników w Polsce. Już w 2026 roku obowiązek korzystania z tego systemu zrewolucjonizuje sposób wystawiania, odbierania oraz archiwizacji faktur, przynosząc zarówno nowe możliwości, jak i wyzwania dla firm i ich działów finansowych. Wdrożenie KSeF wiąże się z koniecznością dostosowania procedur organizacyjnych oraz zrozumienia wymogów prawnych i technicznych, dlatego niezwykle ważne jest odpowiednie przygotowanie się na tę zmianę. Szkolenie, które Państwu proponujemy, pozwoli poznać kluczowe terminy, takie jak harmonogram wdrożenia oraz wymagania formalne, aby korzystanie z systemu stało się możliwie szybkie i efektywne.

Tematyka szkolenia:

1.     Fundamenty prawne i definicje dotyczące systemu e-faktur

a)     Cel wprowadzenia KSeF w krajowym systemie podatkowym.

b)     Podstawowe pojęcia: faktura ustrukturyzowana, e‑faktura, KSeF.

c)     Korzyści systemowe (automatyzacja, transparentność) oraz podatkowe preferencje.

d)     Funkcjonalności KSeF i aplikacji Ministerstwa Finansów.

e)     Znaczenie daty wystawienia i numeru referencyjnego dla odpowiedzialności podatkowej.

2.     Harmonogram wdrożenia KSeF

a)     Przejście od etapu dobrowolności do obowiązku – główne terminy ustawowe.

b)     Kamienie milowe projektu wdrożeniowego i wymagane działania przygotowawcze.

c)     Zgoda na otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych w okresie przejściowym (dobrowolności) faktury.

3.     Dostęp i uprawnienia

a)     Modele uwierzytelniania i pierwsze logowanie do KSeF.

b)      Nadawanie ról (wystawca, odbiorca, pełnomocnik) oraz przypisywanie podpisów.

c)     Tworzenie subkont podatnika dla jednostek samorządu terytorialnego i grup VAT

d)     Sposób adresowania e-faktury; skutki błędów (NIP)

e)     Archiwizacja i bezpieczne przechowywanie dokumentów oraz metadanych.

4.     Typologia (rodzaje) faktur

a)     Faktury B2B, B2C, uproszczone i międzynarodowe – kryteria rozróżnienia.

b)     Zasady wystawiania korekt, faktur zaliczkowych oraz dokumentów WEW.

c)     Faktury korygujące.

d)     E-faktura w zamówieniach publicznych.

e)     Zwolnienia z obowiązku wystawiania e-faktur

f)      Procedury awaryjne w przypadku błędu NIP lub niedostępności systemu.

g)     Sankcje i kary za nieprawidłowe wystawienie faktury – okres bez konsekwencji dla podatnika.

h)     Numer identyfikacyjny faktury, a tytułowanie przelewów – obowiązek i okresy przejściowe.

5.     Struktura JPK‑FA (3)

a)     Struktura XML i możliwości wizualizacji pliku.

b)     Budowa pliku XML – sekcje i węzły obligatoryjne.

c)     Pola obowiązkowe i opcjonalne z uwzględnieniem węzłów Rozliczenia i Płatności oraz pól dodatkowych (GTU, TP, adnotacje)

d)     Dodawanie załączników i atrybutów pomocniczych.

e)     Omówienie przykładów faktur.

6.     Wizualizacja i integracje

a)     Generowanie kodu QR i wizualizacji PDF z poziomu systemów FK.

b)     Minimalne wymagania techniczne dla integracji z ERP/FK.

7.     Plan wdrożenia w przedsiębiorstwie

a)     Audyt procesów księgowych i mapowanie danych źródłowych.

b)     Wdrażanie określonych wzorów e-faktury (wykluczanie zbędnych elementów)

c)     Szkolenie użytkowników i zarządzanie zmianą organizacyjną.

8.     Korekty i rozliczenia 

a)     Eliminacja not korygujących – nowe zasady korygowania błędów.

b)     Automatyzacja gospodarki korektami w systemach finansowych.

9.     Awarie, odstępstwa, sankcje

a)     Fakturowanie w trakcie niedostępności systemu. Procedury postępowania przy niedostępności KSeF i fakturach offline.

b)     Archiwizacja e-faktur.

c)     Zakres odpowiedzialności podatkowej i karno‑skarbowej.

d)     Wyłączenia podmiotowe i przedmiotowe oraz zasady dokumentowania odstępstw.

 

Prowadzący: Artur Puławski – lustrator, audytor i analityk finansowy, autor artykułów związanych z rachunkowością spółdzielni, wykładowca tematyki związanej z raportowaniem finansowym i pozafinansowym.

 

Zadawanie pytań

Podczas szkolenia można zadawać Prowadzącemu pytania poprzez czat. Dodatkowo do 1 października br. Uczestnicy mogą przesyłać pytania związane z tematem szkolenia na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Odpowiedzi na te pytania Prowadzący udzieli w trakcie szkolenia.

 

Logowanie

Szkolenie odbędzie się za pośrednictwem platformy szkoleniowej ClickMeeting. Do uczestnictwa w szkoleniu potrzebne jest stabilne łącze internetowe. Nie jest wymagana instalacja jakiejkolwiek aplikacji. 

W dniu roboczym poprzedzającym szkolenie (po godz. 13:00) uczestnikom przesłane zostanie zaproszenie na szkolenie zawierające link z instrukcją logowania do platformy szkoleniowej.

 

Zgłoszenie

Wypełniony formularz należy przesłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 1 października br. Zgłoszenia ZAWSZE potwierdzane są mailem zwrotnym od Organizatora.  W przypadku ręcznego wypełnienia formularza, prosimy o umieszczenie adresów e-mail uczestników również w treści maila.

FORMULARZ ZGŁOSZENIA (.docx) - pobierz

 

Płatność

Wpłaty prosimy dokonać na nasze konto do 1 października br.

Krajowa Rada Spółdzielcza

Bank Spółdzielczy w Raszynie

56 8004 0002 2001 0012 0711 0001

z dopiskiem: szkolenie 02.10.2025 r.

 

Rezygnacja

Rezygnację z uczestnictwa w szkoleniu należy zgłosić Krajowej Radzie Spółdzielczej za pomocą poczty elektronicznej na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. W przypadku zgłoszenia rezygnacji z uczestnictwa najpóźniej do dnia roboczego poprzedzającego dzień szkolenia do godz. 12:00 Zgłaszającemu przysługuje zwrot uiszczonej zaliczki w całości. Po tym terminie rezygnacja ze szkolenia powoduje obciążenie Zgłaszającego pełnymi kosztami uczestnictwa. Zgłaszający ma prawo zmieniać osoby delegowane na szkolenie do chwili jego rozpoczęcia bez ponoszenia dodatkowych kosztów, ale każdorazowo wymagane jest poinformowanie o tym fakcie Krajową Radę Spółdzielczą za pomocą poczty elektronicznej na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

 

Kontakt

 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel. 22/ 596 45 56.

Krajowa Rada Spółdzielcza zastrzega sobie możliwość odwołania szkolenia z powodu zbyt małej liczby zgłoszonych osób bądź nieprzyjęcia zgłoszeń, jeśli limit uczestników został osiągnięty.

KONTAKT

Krajowa Rada Spółdzielcza
ul. Jasna 1
00-013 Warszawa

e-mail: krs@krs.com.pl
sekretariat tel.: 22 827 13 16, 22 59 64 500

centrala tel.: 22 59 64 300

Pracujemy od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 - 15:30.

3 listopada 2025 r. - NIECZYNNE

 

Kontakt z Archiwum Krajowej Rady Spółdzielczej:
tel. kom. 536 281 663
e-mail: archiwum@krs.com.pl
Archiwum udziela informacji telefonicznie od poniedziałku do piątku w godzinach: 11:00 - 13:00.

3 listopada 2025 r. - NIECZYNNE

 

PARTNERZY

 

   

 

Copyright by Krajowa Rada Spółdzielcza

Projekt i wykonanie